Megoldások
Ismerős a helyzet?
Első házam az a társasház volt, ahol éltem és azért vettem át a ház közös képviseletét, mert úgy hiszem ennek a XXI. században nem így kell működnie és tudtam, hogy lehet ezt sokkal jobban is csinálni, megfelelő hozzáállással és szakértelemmel, mindenki megelégedettségére.
Ez mára beigazolódott.
A többlakásos házak egy része az 1990-es évek első felében alakultak át társasházakká. Ezt megelőzően az IKV (Ingatlan Kezelő Vállalat) feladata lett volna a házak karban tartása, melyet sajnos nem végzett el kellő minőségben, ezért ma a tulajdonosok kénytelenek ezt saját költségükön, önerőből, vagy banki hitelből a végstádiumból rendbe hozni.
Szerencsére a társasházak részére már vannak olyan hitel konstrukciók, melyekkel el lehet indítani a korszerűsítéseket és a lakók számára is elfogadható anyagi többletköltséget eredményez. A cél viszont az, hogy ne hitelből keljen ezeket elindítani.
Ilyen „hátrányból” indulva legelső feladatnak a társasházak stabil pénzügyi helyzetének megteremtését tartjuk, melyet az alábbi módszerek segítségével érünk el:
• kintlévőségek és közös költségek behajtása (pl: fizetési meghagyási kérelem beadása, végrehajtás kezdeményezése stb.);
• pénzügyi egyensúly optimalizálása (bevételek és kiadások összehangolása);
• tartalék pénzek lekötése, mely kamat szintén a társasház bevételét növeli;
• pályázati lehetőségek felkutatása és kihasználása;
• Társasház tulajdonában lévő üzlethelységek kiadása, eladása;
• frekventált helyen lévő társasház esetén a tűzfal bérbe adása pl. reklámfelület céljára;
Mindezek után a ház műszaki állapotának javítása, illetve meg újítása a cél, a falazat belsejéből kifelé haladva a homlokzatig.
• közmű hálózat (víz, gáz, villany, távhő) problémamentes üzemelése és fejlesztése;
• kémények és tető rendbehozatala (beázások megszüntetése);
• szelektív hulladékgyűjtés, optimalizált szemét elszállítás;
• épület felújítási munkák, hőszigetelés, vakolatjavítás, festés, mázolás stb.;
• a ház energetikájának optimalizálása;
Ahhoz, hogy mindez jól működjön a lakókkal történő aktív kapcsolattartás nagyon fontos!
Lehetőség van arra is, hogy a kifizetésre kerülő pénzeket a Számvizsgáló Bizottság aláírásra jogosult tagjaival hagyassuk jóvá, mely egyfajta kontrollt és a kiadások átgondolt kifizetését is jelenti a ház részéről.
A stabil anyagi helyzet megteremtésével párhuzamosan a társasház élet- és balesetveszélyes állapotának elhárítása a legsürgetőbb.
Azt gondolom, hogy az előzőekben felsoroltakat Ön is így szeretné saját Társasháza esetében megvalósítani, hiszen az ingatlanvásárlás hosszú távú befektetés.